Gästbloggare Alma Håkansson

Hejhej, jag heter Alma och jag driver bloggen http://licornez.blogg.se, jag tänkte berätta lite kort
om min och min ponnys Cajzas resa tillsammans! Hoppas att ni ska gå in på bloggen och fortsätta följa
min resa tillsammans med Cajza :D
 
Det var någon gång i maj 2010,  jag, mamma och två kompisar skulle åka och titta på två b-ponnysar 
men dom såg ut som hej kom och hjälp mig så vi åkte vidare till mammas kompis kompis hon hade fullt med 
hästar vid det laget. Min kompis ägde Cajzas storebror som dom hade köpt 2 år innan, tror jag.  
Cajza iallafall hon är Russ/Arab född 2006, när vi var och titta på henne så sa ägarna att hon var på börjad
inridning, så jag kunde inte rida. Vi var ute och gick iallafall och jag fastnade för Cajza dirket. 
Mamma och alla andra tyckte att det var lite dumt att köpa en oinriden häst till mig men mammas kompis
kunde hjälpa mig för min kompis hade ridit in några hästar. 
Den 10 juni hhämtade vi henne på prov över sommaren, mamma sa att jag skulle ha skrittat på henne om 
vi skulle köpa henne. Jag var överlycklig, men den ponnyn vi var och titta på var inte den ponnyn vi fick hem!
Hon var näst intill ohanterlig! Stegra, stack iväg stressad, försökte gå över mamma osv. 
Det tog nästan över en månad innan hon lugndade sig, det visade sig sen att hon inte hade varit bort från gården någon gång.
Vi övade väldigt mycket med hanteringen och nu kan vi hoppa en bana när jag springer brevid och inte håller in henne! :D
Mamma tyckte att det inte var någon idé att vi köpte henne för hon var som hon var, så mamma hade börjat
titta på nya hästar! Jag var jätte ledsen men det var ju mitt beslut. 
En händelse kan ni läsa om Cajza i min info http://licornez.blogg.se :)
 
Efter sommaren så skulle jag ta det stora beslutet om vi skulle ha Cajza eller inte, jag valde såklart att vi skulle köpa henne 
men det var mest för jag tyckte synd om henne att gå tillbaka till den leriga hagen och inte göra någonting. 
Vi tog det väldigt långsamt, jag var avundsjuk på mina andra kompisar som tävlade och höll på att träna med sina hästar.
Och då önskade jag ibland att vi hade köpt en mer välutbildad häst. 
Sommaren 2011 åkte jag på ett ridläger med Cajza, då blev hon som den ponnyn hon var när vi köpte henne, 
hon bocka så jag trilla av, det var inte alls kul tyckte jag! Den sista dagen var det en tävling som det brukar vara på ridläger.
Då hade hon lugnat ner sig ganska mycket men hon var fortfarrande hispig! 
 
Hemma igen så började vi att fortsätta öva på det som vi gjorde på ridlägret. Det var även denna sommaren jag träffa Paulina 
och hon kom till mig med sin gamla häst Rubin. Vi hade som ett ridläger som jag tyckte var mycket roligare än det ridlägret
jag var på början av sommaren. 
 
Sommaren 2012 var då vi verkligen satt i gång på riktigt, innan det har hon liskom fått vara ungponny. 
Jag började träna för en hopptränare vinter 2012/2013 och det var då jag verkligen har förändrats som 
ryttare och Cajza förändrades också! Nu håller vi fortfarrande på att tränar och vi ska börja komma ut 
på flera klubbhoppningar utanför Melleruds. Så fort jag har tagit grönt kort! :D 
 
Nu har ni fått läsa lite hur min och Cajzas utveckling och jag hoppas att ni fortfarrande ska göra det fast
på min blogg! licornez.blogg.se 
 
Som ni förstår så har jag inte tagit alla detaljer i våran utveckling utan bara en kort sammanfattning så 
ni inte ska tröttna på att läsa!
 
Jag hoppas att ni gillade det! Det var allt för mig! Herrå!
 
 
Tack för att du ville gästblogga här Alma! Hoppas ni tyckte det va intressant att  läsa om Alma och sin ponny Cajza. 

Kommentarer

Här kan du komentera inlägget:

Vad är ditt namn?:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (Bara jag som ser den)

Har du någon blogg?:

Skriv komentaren här:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0