the story about my horses

Lina
Jag tänkte börja med min första ponny Lina. Jag tror att jagvar 7 år. Vi skulle köpa en häst som jag lixom kunde rida på ibland. Detblev mest så för att min mamma hade häst och så. Vi åkte och för att kolla på henne. En liten shettis som var möörk brun. (Nästan svart) Hon hade dock solexxem så på sommarn hade hon liat bort manen.. En sak som var väldigt rolig var att hon var lika gammal som jag och hon var född på samma dag som min lillebror. Jag satt på henne medans mamma ledde henne. Vi köpte henne och hon fick gå hemma och jagred henne lite då och då. Jag lärde mig att rida lätt på henne och jag lärde mtg galloppera. Jag började även på ridskola då.  Ett år var jag med i tomteparaden. Jag tyckte att det var kul att vara med där. Men efter typ två år bestämde vi att vi skulle sälja henne. Vi hade inte tid att ta hand om hennes solexem. Så så fick det bli. Hon blev såld till ett ställe på tjörn. Jag tyckte att det var sorgligt. =)

Bella
Vi letade efter en ny häst som jag kunde rida på. Nu tyckte jag att det var riktigt roligt nu. Vil letade på hästnet. Jag provred nio hästar tror jag.  Den sista var i Helsingborg. Det var en söt newforest vid namn Bella. Igentligen heter hon Belle van de mousenhove. Men det är något lättare att säga Bella.  Hon var väldigt stark och jag var inte så duktig ryttare. Jag fick också hoppa lite men jag hade inte någon större koll. haha... Vi hade svårt att bestämma oss men vårt beslut blev att ta hem henne. När vi var påväg hem kändes det så bra. Jag var såå Lycklig. Den först ridlektionen jag red med henne gick inte så bra. Vi gallopperade på en volt och sen skulle vi trava över ett par bommar som var på volten. Men när ja kom till bommarna fick jag inte stopp och hade noll koll. Hon var föär stark för mig men vi fortsatte att jobba på. Vår första start var på en   klubbhoppning. 30 och 40 i full fart. Vi blev felfria och jag bara drog i tyglarna hela tiden. Red kass! Tiden gick och jag fick lite bättre koll. Men sen en sommar så blev Bella skadad i hagen. Hon hade ett stort jack in i högra frambenet.  Det såg inte bra ut. En sena hade gott av. Jag blev jätteledsen. Grät så fort jag såg det. För när jag såg det i hagen stog och darrade. Hon haltade REJÄLT!  Vår veterinär sa att hon skulle vila i två månader. Efter en månad åkte vi till djursjukhuset i Skara för det såg ut som senan stack ut. Där gjorde vi ultradjud men det var inte senan som stack ut. Det var bara kött. Dom tyckte att det såg bra ut och sa att hon fick vila 2 månader till. Då blev det alltså tre månader sammanlagt. Når hon blev frisk började jag att rida lite lätt. Hon var otroligt hoppsugen så såg hon ett hinder framför sig satte hon full fart och hoppade över. Det var höst och hon var alldelles för pigg och busig för mig. Jag fick ofta galloppera på en egen volt och så fort hon gjorde en bocning flög jag av. Jag var ledsen efter mång träningar och tyckte att det var meningslöst. Menjag kämpade på och bytte bett så hon blev lydig men när hon hade haft det bettet ett tag fortsatte hon som vanligt. När våren kom blev hon lugnare och lugnare. Tillslut så hade hon blivit lite lättare och rida och jag hade framförallt blivit duktigare så att jag klarade av henne. På tävlingarna nu går det oftast bra men ibland brister det. Nu tävlar vi L:D och L:C. Nu är hon underbarast i världen! Vårt mål nästa sesong är att starta L:B. Nästa år blir sista året jag får tävla henne. Det tycker jag är väldigt tråkigt.










Kickan

Kickan har vi haft nu i drygt ett och ett halvt år. Henne köpte vi för att min lillasyster skulle ha någon häst att lärasig rida på. Hon är en shettis som är en fux. Jag fick provrida henne och tyckte att hon var en bra ponny. Hon hoppade soim en gud. Henne har Nathalie lärt sig rida på en del och jag har startat i några klubbhoppningar med henne. Hon hoppar SUPERBRA. Många blir förvånade när vi  kommer in på banan och ska hoppa 60cm och hon är högt över. I januari ska vi slutmäta henne så att jag kan starta lokalt. Då får ni akta er!!








Kommentarer
Postat av: Jessica

Åh vad kul med det långa inlägget!

Var gärna med i tävlingen på min blogg!



Kram

2011-12-03 @ 19:38:38
URL: http://mylifebyjessica.bloggplatsen.se

Här kan du komentera inlägget:

Vad är ditt namn?:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (Bara jag som ser den)

Har du någon blogg?:

Skriv komentaren här:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0